Opvanguren

Opvanguren

Wijzigingen in het aantal opvanguren of openingstijden kunnen een aanleiding vormen voor klachten.


OPVANGUREN EN OPENINGSTIJDEN

Wijziging van het contract

Een aantal klachten die bij de Geschillencommissie Kinderopvang binnenkomen, gaan over wijzigingen in openings- en sluitingstijden en uren die ten onrechte in rekening zijn gebracht.

Een kinderopvangorganisatie mag, als zij dit in verband met de kwaliteit nodig acht, de dienstverlening aanpassen. Deze wijziging moet echter altijd passen binnen het contract. Zodra de kinderopvangorganisatie bijvoorbeeld de openingstijden wil aanpassen of een andere wijziging in het contract of algemene voorwaarden wil doorvoeren, is toestemming van de ouders nodig.

Betalen voor meer uren dan afgenomen

Kinderopvangorganisaties berekenen over het algemeen hele dagdelen en daarmee meer uren dan dat er feitelijk wordt afgenomen. Bijvoorbeeld: de opvang is open van 7.30 uur 's morgens tot 18.30 uur 's avonds, terwijl het kind aanwezig is van 9 uur tot 17 uur. In principe geldt een contract voor een dag(deel). De organisatie rekent de kosten voor het dagdeel om naar een uurprijs, maar in feite wordt er een dagdeel afgenomen. Of het kind nu om 17.00 uur of om 18.15 opgehaald wordt, de betaling geldt voor het hele dagdeel. Kijk naar het aanbod van de organisatie en vraag zo nodig naar verduidelijking.

Er zijn ook organisaties die alleen de werkelijk afgenomen uren in rekening brengen.

In het uitsprakenoverzicht kunt u voorbeelden vinden van uitspraken van de Geschillencommissie Kinderopvang over openingstijden.

Gerelateerde onderwerpen

Vragen en antwoorden over dit onderwerp

De kinderopvangorganisatie brengt dagen (feestdagen) in rekening, die ik niet kan afnemen. Mag dat?
Ja. Als u dit zo heeft afgesproken met elkaar. In uw contract kunnen bepaalde voorwaarden zijn opgenomen, zoals het gegeven[...]
Ik moet betalen voor een extra dag, terwijl mijn kind tijdens de vakantie drie weken niet is geweest.
Of dat terecht is, hangt helemaal van de afspraken in het contract af. Als u betaald heeft voor vakantie-opvang, maar[...]
In mijn contract met het Gastouderbureau geldt een minimaal aantal plaatsingsuren per maand. Ben ik verplicht hieraan te voldoen?
Ja. Sommige gastouderbureaus hanteren een minimaal aantal af te nemen uren per maand. Het gastouderbureau mag dit zelf bepalen. U[...]
Moet ik betalen als mijn kind niet naar de opvang gaat?
Ja. U heeft bij de organisatie een plaats gereserveerd voor een bepaalde dag. Ook als u incidenteel geen gebruik maakt[...]
Zoeken op nummer uitspraak in het overzicht
Als u een nummer van een uitspraak weet, is het mogelijk om de uitspraak op te zoeken met dat nummer.[...]

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 0900-1877 (gratis, tijdelijk op maandag t/m vrijdag van 09.00-13.00 uur)
Of stuur ons een BERICHT (24/7)

Vragen?!   

Bel ons gratis : 0900-1877
(ma-vrij van 09.00-13.00 uur)
Of stuur een BERICHT (24/7)

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 070-3105310 (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur)


“Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor jullie hulp en snelle reactie.”

“Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor jullie hulp en snelle reactie.”