Uitsprakenoverzicht

Bij De Geschillencommissie eindigt de procedure met een uitspraak door de Commissie. Op deze website publiceert het Klachtenloket Kinderopvang de uitspraken die gedaan zijn door de Geschillencommissie Kinderopvang.

In het uitsprakenoverzicht hieronder vindt u eerdere uitspraken van de Geschillencommissie Kinderopvang. Vul hieronder een trefwoord in of gebruik de filters aan de linkerzijde om te zoeken.

U ziet 551-560 van de 615 uitspraken

Tarief/uren getekende voorlopige aanbieding voor plaatsing mag niet gewijzigd worden

Commissie: Kinderdagverblijf    Categorie: Contract    Jaartal: 2015
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 2009-KIN08-0084

Onderwerp van het geschil De ondernemer mag geen ander tarief en aantal uren in de plaatsingsovereenkomst opnemen, als dit verschilt van de al door de consument ondertekende voorlopige aanbieding voor plaatsing, waarin alleen de startdatum nog bepaald moest worden. Het geschil betreft de vraag of de tussen partijen overeengekomen “voorlopige aanbieding plaatsing kinderdagverblijf”, waarin het […]

Tariefsverhoging mocht in dit geval in redelijkheid en billijkheid worden doorgevoerd

Commissie: kinderopvang    Categorie: OudercommissieTarief    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 153924/171675

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft het al dan niet voldoende aanleveren van informatie door de ondernemer aan de oudercommissie. De ondernemer wil elk jaar de tarieven (prijs per uur) verhogen. De oudercommissie wil van de ondernemer duidelijke informatie waaruit blijkt dat de prijs die gevraagd wordt acceptabel is; een financiële onderbouwing. De […]

Tariefsverhoging niet aan maximum gebonden. Verhoging is volgens regels gegaan en voldoende onderbouwing.

Commissie: kinderopvang    Categorie: Tarief    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 197562/199221

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft de door de ondernemer doorgevoerde prijsstijging. De consument is van mening dat in de voorwaarden van de ondernemer zou moeten worden opgenomen dat een tariefverhoging aan een maximum is gebonden. Verder vindt hij de doorgevoerde prijswijziging onvoldoende onderbouwd en onredelijk hoog. De commissie stelt vast dat partijen […]

Tariefsverhoging ondernemer zonder inachtneming aankondigingstermijn. Terugdraaien tariefsverhoging niet toegekend vanwege ontbreken belang consument.

Commissie: kinderopvang    Categorie: Termijn tariefsverhoging    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrondten dele niet-ontvankelijk   Referentiecode: 226922/337405

Waar gaat de uitspraak over? De consument heeft met de ondernemer een overeenkomst voor de opvang van haar dochter gesloten. Per brief heeft de ondernemer de consument op 30 juni 2023 medegedeeld dat de tarieven per 1 augustus 2023 met 4,5% worden verhoogd. De consument is het niet eens met deze tariefwijziging en heeft hierover […]

Tariefswijziging te snel ingevoerd na communicatie. Te laat gecommuniceerd dat opschorting niet mogelijk was.

Commissie: Kinderdagverblijf    Categorie: Geldzaken    Jaartal: 2018
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 2018-112442

Onderwerp van het geschil De ondernemer voerde de tariefswijziging te snel in na de aankondiging, namelijk al na negen dagen in plaats van een maand en een week zoals in de voorwaarden staat. De ondernemer moet een nieuwe factuur sturen met het oude tarief, totdat de wijziging mag worden ingevoerd. Voor de twee maanden na […]

Technische correctie feitelijk prijsverhoging waarvoor Oudercommissie advies moet worden gevraagd. Bij andere adviesaanvraag heeft Oudercommissie termijn laten verlopen, niet-ontvankelijk.

Commissie: kinderopvang    Categorie: AdviesrechtOudercommissie    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 200955/213266

Waar gaat de uitspraak over? Samenvatting De oudercommissie is gevraagd om een advies te geven over de voorgestelde tariefsverhoging per 1 januari 2023. De oudercommissie heeft verschillende keren verzocht om aanvullende informatie van de ondernemer, waarmee de door de ondernemer voorgestelde tariefsverhoging wordt onderbouwd. De oudercommissie is van mening dat de ondernemer daarna alsnog onvoldoende […]

Tegen verzoek consument in plaatst ondernemer foto’s kinderen consument op social media.

Commissie: kinderopvang    Categorie: (on)zorgvuldig handelenprivacy    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 618003/754855

Waar gaat de uitspraak over? Hoewel de consument een verzoek heeft ondertekend om geen foto’s van haar kinderen op social media te plaatsen is dit toch met regelmaat zonder toestemming gebeurd. De consument verwijt de ondernemer onzorgvuldig en klachtwaardig handelen. De ondernemer heeft het plaatsen van foto’s op de social media kanalen uitbesteed aan een […]

Tekortschieten zorgplicht door niet volgen meldcode en nalaten juist informeren ouders over voorval dochter

Commissie: kinderopvang    Categorie: tekortschieten zorgplicht    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 169133/174537

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft de vraag of de ondernemer juist gehandeld heeft ten aanzien van het volgen van de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling, het bijhouden van het kinddossier en het ondernemen van actie na een val van de dochter van consumenten. De commissie oordeelt dat voordat een melding mag worden […]

Terechte klacht over verhuizing locatie zonder redelijke opzegtermijn voor zoeken alternatief.

Commissie: Kinderdagverblijf    Categorie: Opzeggen en annuleren    Jaartal: 2016
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 2016-100932

Onderwerp van het geschil Vanwege een noodzakelijke verbouwing is het bestaande contract beëindigd en moet de consument binnen een week een besluit nemen het voortzetten van de opvang op een locatie die ver weg ligt van de oorspronkelijke locatie. De opzegtermijn is een maand. De commissie vindt deze termijn te kort voor ouders om een […]

Terechte maatregelen door ondernemer om kinderen beter te begeleiden

Commissie: BSO    Categorie: Kwaliteit    Jaartal: 2015
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 2011-61161

Onderwerp van het geschil Een ouder klaagt over de kwaliteit van de opvang, de professionaliteit en financiele afhandeling, nadat de ondernemer de overeenkomst heeft stopgezet vanwege gedragsproblemen van het kind. Volgens de commissie was alleen de communicatie naar en afstemming met de ouders niet goed. In geschil is de kwaliteit van de opvang, de professionaliteit […]



Niet gevonden wat u zocht?

Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag. U kunt hiervoor contact met ons opnemen via het contactformulier van de geschillencommissie.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.