Medewerkers aan het woord
Kinderopvang en ex-partners


Kinderopvang en ex-partners

Bij het Klachtenloket Kinderopvang komen dagelijks veel vragen en klachten binnen. Bij  zaken die de kinderen aangaan liggen de emoties vaak dicht onder de oppervlakte. Een scheiding levert altijd extra stress op. Als ouders uit elkaar gaan kan er ook iets veranderen in de situatie rond de kinderopvang. Soms kiest één van de ouders ervoor om de kinderen voor het eerst bij een kinderopvang in de schrijven. Lees hieronder meer over de ervaring van een van onze medewerkers van het Klachtenloket Kinderopvang.

Een voorbeeld uit de praktijk
Op een dag belt een vader naar het Klachtenloket. Hij is de wanhoop nabij: zijn ex heeft hun zoontje bij een kinderopvang ingeschreven. Prima, maar hij wil wel betrokken zijn bij de opvang van zijn kind. Hij wil in contact komen met de opvang maar dit lukt maar niet. Hem wordt verteld dat moeder de contractpartij bij de organisatie is. Hij moet maar bij haar informatie opvragen. Maar hij heeft nauwelijks contact met zijn ex! Vader is boos; zijn advocaat zegt dat hij in zijn recht staat en daar heeft hij de opvangorganisatie ook meermaals op gewezen.

Op verzoek van vader neem ik contact op met de opvang. In het gesprek met de opvang leg ik uit dat we bij het Klachtenloket volledig onafhankelijk zijn. Ik kies geen partij. Ik leg uit dat het doel is om samen met de kinderopvang en de vader tot een oplossing komen.

Vanuit de opvang reageert men net als vader emotioneel. Vader heeft veel gemaild en gebeld en komt dreigend over. Ze willen moeder beschermen en ze moeten toch ook voldoen aan de privacy wetgeving! Ze voelen zich volledig klemgezet tussen twee ouders en de wens om zo goed mogelijk voor het kind te zorgen. Het is begrijpelijk dat het ook voor de opvangorganisatie een lastige situatie is.

Hoe zit het nou met de wettelijke regels rond deze situatie?
In dit geval hebben beide ouders het gezamenlijk ouderlijk gezag. Dit betekent dat zij gelijke rechten en plichten hebben m.b.t. de verzorging en opvoeding van de kinderen. Dit betekent dat de opvangorganisatie ook vader van informatie moet voorzien. Hij mag dus niet zomaar weggestuurd worden.

Het is belangrijk dat vader de kans krijgt om kennis te maken op de opvang. Dat ook hij op gesprek mag komen en alle berichtjes en foto’s ontvangt die er op een dag gemaakt worden. Het is een uitdaging voor de opvangorganisatie om beide ouders op gelijke voet te behandelen en toch aan de privacy wetgeving te voldoen.

Samenwerken aan een oplossing
In onze zaak lukte het om vader en de organisatie opnieuw met elkaar in gesprek te laten gaan. Samen vonden zij een werkbare oplossing. De organisatie onderzoekt de mogelijkheid om een extra account te laten maken voor vader in het ouderportaal. Vader krijgt voorlopig elke week een e-mail hoe de week van zijn kind is geweest op de opvang, met foto’s erbij. Vader is netjes gaan kennismaken en de focus ligt weer waar het hoort: bij het kind.

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 0900-1877
(gratis, maandag t/m vrijdag van 09:00-16:00 uur)
Of stuur ons een BERICHT (24/7)

Vragen?!   

Bel ons gratis : 0900-1877
(ma-vrij van 10:00-13:30 uur)
Of stuur een BERICHT (24/7)

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 070-3105310 (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur)

"Ik vond het een heel fijn initiatief en vond het erg fijn dat ik snel te woord werd gestaan en geholpen werd. Bedankt voor de snelle en prettige hulp!"

"Ik vond het een heel fijn initiatief en vond het erg fijn dat ik snel te woord werd gestaan en geholpen werd. Bedankt voor de snelle en prettige hulp!"