Commissie: kinderopvang
Categorie: Kostenruiluren
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: ten dele gegrond
Referentiecode:
252216/361396
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
In deze zaak staan twee geschilpunten centraal. Het eerste geschilpunt betreft de vraag of de ondernemer op de dinsdag van carnaval, sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag haar buitenschoolse opvang (hierna: de BSO) mag sluiten. Het tweede geschilpunt is de vraag of de ondernemer de uren dat de BSO op deze gesloten dagen bij de consument in rekening kan brengen. De commissie maakt uit hetgeen is besproken op dat het besluit om op die dagen te sluiten al jaren geleden is genomen en op deze dagen de BSO al vaker gesloten is geweest. Het gaat hier niet om een wijziging van de overeenkomst. De commissie is van oordeel dat niet jaarlijks een zwaarwegende reden voor de sluiting gegeven hoeft te worden. Bij sluiting op deze dagen, dient de ondernemer wel te garanderen dat de consument ruiluren die hij hiervoor in de plaats krijgt, efficiënt kan inzetten. Daarvan is geen sprake geweest en de ondernemer dient de niet-ingezette maar wel in rekening gebrachte ruiluren met betrekking tot de hiervoor genoemde sluitingsmomenten terug te betalen aan de consument.
Volledige uitspraak
Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Kinderopvang (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.
De mondelinge behandeling van de klacht heeft op 16 juli 2024 hybride plaatsgevonden.
De consument is digitaal via Zoom ter zitting verschenen.
De ondernemer is niet ter zitting verschenen. Bij bericht van 3 juli 2023 heeft de ondernemer de commissie laten weten dat het voor haar niet mogelijk is (digitaal) aanwezig te zijn op de zitting van 16 juli 2023, maar dat ze graag op een ander moment deelneemt. De commissie heeft op 4 juli 2023 als volgt op dit bericht gereageerd “U verzoekt ons om bovengenoemde klacht niet op de vastgestelde zittingsdatum te behandelen. Dit verzoek kunnen wij helaas niet honoreren. Wij streven ernaar om de behandelingsduur van een geschil zo kort mogelijk te houden. Beide partijen zijn hiermee gebaat. Wij houden om deze reden bij het inplannen van de zittingsdatum geen rekening met de verhinderdagen van partijen. U kunt zich bij verhindering laten vertegenwoordigen door een gemachtigde. Indien dat het geval is, verzoeken wij u ons zo spoedig mogelijk de naam van degene die u daartoe machtigt aan ons door te geven.“ De commissie heeft daarna geen bericht meer van de ondernemer ontvangen. De commissie heeft ter zitting nog geprobeerd telefonisch contact op te nemen met de ondernemer, maar kreeg na enkele minuten wachten niemand aan de telefoon. De mondelinge behandeling heeft daarom plaatsgevonden zonder de ondernemer.
Onderwerp van het geschil
In deze zaak staan twee geschilpunten centraal. Het eerste geschilpunt betreft de vraag of de ondernemer op de dinsdag van carnaval, sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag haar buitenschoolse opvang (hierna: de BSO) mag sluiten. Het tweede geschilpunt ziet op de vraag of de ondernemer de uren dat de BSO op voornoemde dagen gesloten is bij de consument in rekening kan brengen.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt dit, voor zover relevant, op het volgende neer.
Sluitingsdagen
De ondernemer heeft eenzijdig besloten de BSO op de dinsdag van carnaval, sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag te sluiten zonder zwaarwegende reden. De consument is het hier niet mee eens. Zij werkt op deze dagen en heeft hierdoor een probleem met het regelen van opvang voor haar kinderen.
Daarnaast heeft de ondernemer de sluitingsdagen niet goed gecommuniceerd met de consument. De sluiting van de BSO op de dinsdag van carnaval staat, in tegenstelling tot de andere sluitingsdagen, ook niet opgenomen in de tarievenlijst 2023. Deze sluitingsdag werd enkel via een notificatie in de Bitcare app bekend gemaakt. Ook is onduidelijk of het sluiten van de BSO op de dinsdag van carnaval is goedgekeurd door de oudercommissie, hetgeen een minimale vereiste is om tot dit besluit te kunnen komen.
In rekening gebrachte uren
Daarbij komt dat de ondernemer (onterecht) voornoemde uren dat de BSO dicht is in rekening heeft gebracht bij de consument en de consument hiervoor zogenaamde ‘ruiluren’ heeft gegeven die zij in kan zetten op andere dagen. Volgens de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (BOink) mag de ondernemer deze uren niet in rekening brengen, aangezien ze hiervoor geen diensten levert aan de consument en de sluitingsdagen ook geen officiële feestdagen zijn. De consument is bang dat zij hierdoor in de problemen kan raken met de Belastingdienst als zij toeslagen ontvangt over de uren dat de BSO dicht is.
Ruiluren
Ook heeft de consument ter zitting aangegeven dat zij niks aan de ruiluren heeft, omdat zij deze uren niet kan inzetten. Haar zoontje raakt door zijn meerdere stoornissen snel overprikkeld als hij uit zijn routine wordt gehaald. De consument zal dan ook vanwege de gezondheid van haar zoontje slechts in uitzonderingsgevallen de ruiluren kunnen inzetten. Bovendien is het inzetten van ruiluren bij de ondernemer niet efficiënt geregeld. Toen de consument in het verleden de ruiluren wilde inzetten kreeg zij slechts een paar dagen van tevoren te horen of er op de door haar uitgekozen dag plek was op de BSO voor haar kinderen. Ook zijn het ruilbeleid en de breng- en ophaaltijden van de BSO recentelijk flink aangescherpt door de ondernemer, waardoor dit het inzetten van de ruiluren bemoeilijkt.
De consument verzoekt de commissie te bepalen dat de ondernemer de door de consument betaalde uren vergoedt die betrekking hebben op de uren dat de BSO dicht was, te weten op de dinsdag van carnaval wegens de kroegentocht, sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag.
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt dit, voor zover relevant, op het volgende neer.
Sluitingsdagen
De ondernemer heeft weloverwogen de keuze gemaakt om op de dinsdag van carnaval de BSO te sluiten vanwege de kroegentocht. Deze keuze is gemaakt om te voorkomen dat er onveilige situaties ontstaan, nu de kroegentocht mogelijk zorgt voor de situatie dat beschonken ouders hun kinderen ophalen en logistieke problemen wegens de afsluiting van een groot deel van het centrum. Dit besluit is jaren geleden genomen, na overleg met en goedkeuring van de oudercommissie.
Het betreft een jaarlijkse sluiting, waardoor de regel dat de ouder een maand van tevoren op de hoogte dient te worden gebracht niet geldt. De ondernemer heeft op de deur van de BSO briefjes geplakt om de ouders eraan te herinneren dat de BSO op die dag gesloten is. De consument heeft voorgaande jaren ook gebruik gemaakt van de aangeboden mogelijkheid om de sluitingsdag te ruilen naar een andere dag binnen hetzelfde kalenderjaar. De consument was er dus van op de hoogte dat de BSO dit jaar op de dinsdag van carnaval is gesloten.
Daarnaast is de consument tijdig door de ondernemer geïnformeerd over de (overige) sluitingsdagen van de BSO. De sluitingsdagen zijn vermeld in de reguliere tarievenlijst die te vinden is op de website van de ondernemer.
Ruiluren
De ondernemer hanteert een beleid waarbij ouders de sluitingsdagen mogen ruilen naar een ander moment binnen hetzelfde kalenderjaar. De stelling van de consument dat zij geen recht heeft op toeslagen wanneer de BSO gesloten is klopt niet. De rijksoverheid zegt immers dat er recht is op toeslagen wanneer de BSO de dienst aanbiedt. Door het aanbieden van ruiluren biedt de ondernemer de dienst dus ook nog steeds aan.
Beoordeling van het geschil
De consument heeft met de ondernemer vanaf 1 december 2022 twee overeenkomsten voor de opvang van haar twee kinderen.
De sluitingsdagen (klachtonderdeel I)
De commissie begrijpt uit de stellingen van partijen dat de BSO al een aantal jaren op de dinsdag van carnaval, sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag gesloten is. Het besluit om op die dagen te sluiten is dus al in het verleden genomen en betreft dus niet een wijziging van de overeenkomst. Gelet daarop is de commissie van oordeel dat de ondernemer niet jaarlijks een zwaarwegende reden voor de sluiting hoeft te geven en/of jaarlijks toestemming van de oudercommissie hoeft te krijgen om op deze dagen de BSO te sluiten.
Verder gaat de commissie niet mee in het betoog van de consument dat zij niet tijdig is geïnformeerd over voornoemde sluitingsdagen. Ter zitting heeft de consument immers bevestigd dat zij op de hoogte was van de (jaarlijks terugkerende) sluitingsdag op de dinsdag van carnaval en dat zij het voorgaande jaar ook de daarvoor gekregen ruiluren heeft gebruikt. Daarnaast staan de overige sluitingsdagen vermeldt op de website in de tarievenlijst. Dit klachtonderdeel zal dan ook ongegrond worden verklaard.
Gefactureerde uren en ruilbeleid (klachtonderdeel II)
Het tweede klachtenonderdeel ziet op de vraag of de ondernemer de uren dat de BSO gesloten is (op de dinsdag van carnaval, sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag) in rekening kan brengen bij de consument. Volgens de ondernemer mag dit, omdat zij de consument hiervoor ruiluren aanbiedt.
Indien de ondernemer de uren dat de BSO dicht is (zijnde geen officiële feestdagen) in rekening brengt bij de consument en haar hiervoor ruiluren aanbiedt, dan dient de ondernemer naar het oordeel van de commissie wel te garanderen dat de consument deze ruiluren efficiënt kan inzetten. Uit de onbetwiste stelling van de consument – dat zij in het verleden slechts een paar dagen van tevoren te horen kreeg of er op de door haar uitgekozen dag plek was op de BSO voor haar kinderen – en het door de ondernemer aangescherpte ruilbeleid en breng- en ophaaluren volgt echter dat dit onvoldoende het geval is. Dit klachtonderdeel zal dan ook gegrond worden verklaard.
De commissie zal gelet hierop bepalen dat de ondernemer de niet-ingezette maar wel in rekening gebrachte ruiluren (met betrekking tot de dinsdag van carnaval, sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag) dient terug te betalen aan de consument.
Klachtengeld
De commissie is van oordeel dat het door de consument betaalde klachtengeld voor rekening van de ondernemer dient te komen, nu de klacht van de consument deels gegrond wordt verklaard. De ondernemer dient daarom het door de consument betaalde klachtengeld van € 25,00 aan de consument te vergoeden.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De commissie:
– verklaart het klachtonderdeel (I) ongegrond,
– verklaart het klachtonderdeel (II) gegrond,
– bepaalt dat de ondernemer aan de consument binnen 14 dagen de niet-ingezette maar wel in rekening gebrachte ruiluren (met betrekking tot de dinsdag van carnaval, sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag) dient terug te betalen aan de consument,
– bepaalt dat de ondernemer aan de consument vergoedt het door de consument betaalde klachtengeld van € 25,00.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Kinderopvang, bestaande uit mevrouw mr. A.D.R.M. Boumans, voorzitter, mevrouw mr. S.A.M.F. Sjoukes, mevrouw mr. M. Stroetenga, leden, in aanwezigheid van mevrouw mr. R.H.W. Theuns-van Waasdijk, secretaris, op 16 juli 2024.