Klacht over veiligheid kinderopvanglocatie ongegrond verklaard

Klachtenloket Kinderopvang



Commissie: kinderopvang    Categorie: -    Jaartal: 2025
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 664764/903091

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De consument heeft geklaagd over de veiligheid van de kinderopvanglocatie waar haar zoon van 2,5 jaar wordt opgevangen. Zij maakt zich zorgen over lage deurklinken, een klimbaar hekwerk in de tuin en gebreken aan de aanlooproute, zoals scherpe materialen en een niet-functionerende intercom. De consument vindt dat de ondernemer onvoldoende maatregelen heeft genomen om de veiligheid te garanderen en verlangt aanpassing van de voorzieningen en een compensatie voor immateriële schade. De ondernemer verweert zich met de stelling dat de opvanglocatie door de GGD is goedgekeurd tijdens inspecties en dat de kinderopvang voldoet aan alle wettelijke veiligheidseisen. Er is structureel toezicht door pedagogisch medewerkers, en aanvullende maatregelen zijn inmiddels vrijwillig getroffen, zoals het verhogen van deurklinken en het bevestigen van een wilgenhaag aan het hekwerk. De ondernemer wijst erop dat zij niet verantwoordelijk is voor gebreken aan de buitenzijde van het gebouw, aangezien de gemeente eigenaar is. De commissie oordeelt dat de kinderopvang wettelijk veilig is bevonden en dat de ondernemer niet verplicht is verdergaande maatregelen te nemen. Dat zij dit deels uit eigen beweging toch doet, is niet juridisch afdwingbaar. De klacht wordt ongegrond verklaard, en de verzoeken van de consument, waaronder die tot schadevergoeding, worden afgewezen. Het klachtengeld blijft voor rekening van de consument.

De uitspraak

Onderwerp van het geschil

Het geschil betreft de veiligheid van de kinderopvang, waar de zoon van de consument wordt opgevangen.

Standpunt van de consument

Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt dit erop neer dat de kinderopvang van de ondernemer niet veilig is met betrekking tot de deuren, het hekwerk van de tuin en de aanlooproute. Zij voert hiertoe, voor zover relevant, het volgende aan.

Toegangsdeur gebouw/lokaal de Peuterpiraten
De deuren bij de groepen en de tussendeur naar het halletje zijn voorzien van lage deurklinken. De zoon van de consument (leeftijd: 2,5 jaar) kan hierdoor zelf de deuren openen en het gebouw uitlopen, hetgeen niet wenselijk is gezien zijn leeftijd. Dat de pedagogisch medewerkers op locatie de situatie in de gaten houden is onvoldoende om de veiligheid van de zoon van de consument te waarborgen.

Hekwerk tuin achter lokaal De Speelpiraten
De zoon van de consument kan daarnaast tot drie kwart hoogte van het hekwerk in de tuin klimmen, en dan met name op de geplaatste poorten. Deze hebben een hoogte van 1,2 meter. Dit is niet veilig.

Intercom/aanlooproute/voordeur
Verder zijn er aan de buitenkant van het gebouw nog vele kleine niet afgeronde klussen, waarbij scherpe materialen zoals een ijzeren strip niet zijn afdekt. Het muurtje tussen de twee paden is daarnaast verleidelijk om op te lopen. Voorts functioneert de intercom niet.

Uit diverse gesprekken met leidsters van de kinderopvang is naar voren gekomen dat er over meerdere punten opmerkingen zijn gemaakt naar aanleiding van de opening van de locatie, waaronder het aanpassen van de hoogte van de klinken. De consument is dan ook verbaasd dat zij de enige ouder is die over de veiligheid van de kinderopvang heeft geklaagd.

De consument verzoekt de commissie te bepalen dat de ondernemer:
– de verslagen van de interne werkoverleggen dient over te leggen;
– hoge deurklinken dient aan te brengen bij iedere groepsdeur en de tussendeur naar het halletje;
– een gepaste compensatie aan de consument betaalt voor de immateriële schade die zij heeft geleden door haar klacht niet serieus te nemen.

Standpunt van de ondernemer

Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

Voordat de ondernemer de kinderopvang opende, heeft de GGD een inspectie uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar onder andere de pedagogische werkplannen, het Beleid Veiligheid en Gezondheid en de toegang tot het pand en de groepsruimtes. Naar aanleiding van deze inspectie heeft de ondernemer geen opmerkingen ontvangen en heeft zij goedkeuring gekregen om te starten met de kinderopvang. De kinderopvang is dan ook veilig. Ten aanzien van de door de consument naar voren gebrachte punten reageert de ondernemer, voor zover relevant, als volgt.

Toegangsdeur gebouw/lokaal de Peuterpiraten
De deuren van de kinderopvang zijn voorzien van klinken op een regulier hoogte en er is altijd een pedagogisch medewerker aanwezig die continu toezicht houdt op de kinderen en de groep. Daarnaast is er altijd minimaal één deur voorzien van een dranger die zeer lastig door de kinderen te openen is. Recentelijk heeft de ondernemer echter een nieuw Plan van Eisen opgesteld, waarin wordt uitgegaan van een klinkhoogte van 1,50 meter. Er is daarom besloten om de klinken van de bestaande groepsdeuren richting de gang aan te passen naar deze hoogte, hetgeen in maart gerealiseerd zal worden.

Hekwerk tuin achter lokaal De Speelpiraten
Het hekwerk is 1,2 meter hoog. Deze hoogte is wettelijk verplicht. Er is altijd één of meerdere medewerker(s) aanwezig die toezicht houden buiten. De kinderen zijn dus nooit alleen buiten. De ondernemer heeft bij het hekwerk een wilgenhaag vastgemaakt en bij de poort heeft zij de wilgenhaag aan de poort bevestigd. De kinderen kunnen hierdoor niet op het hekwerk of de poort klimmen.

Intercom/aanlooproute/voordeur
De melding over de afwerking van de buitenkant van het pand van de kinderopvang en de kapotte intercom liggen bij de gemeente. De ondernemer is namelijk huurder van het pand van de kinderopvang. Ook heeft de ondernemer aangegeven bij de gemeente dat er een balustrade moet komen bij het muurtje tussen de twee paden.

In de tussentijd heeft de ondernemer een codeslot op de deur gezet, zodat de consument niet voor een dichte deur staat. Als de pedagogisch medewerkers nu met de kinderen buiten lopen over de paden dienen de kinderen een zogenaamd loopkoord vast te houden. De pedagogisch medewerkers houden de kinderen altijd goed in de gaten. Er loopt een pedagogisch medewerker voorop en een pedagogisch medewerker loopt achteraan, zodat de kinderen achter de medewerker kunnen aanlopen om de veiligheid van de kinderen te waarborgen.

De ondernemer verzoekt de commissie de klacht van de consument ongegrond te verklaren en de verzoeken van de consument af te wijzen.

Beoordeling van het geschil

Inleiding
De zoon van de consument (leeftijd: 2,5 jaar) wordt vanaf 19 augustus 2024 opgevangen door de ondernemer op de nieuwe kinderopvanglocatie. In geschil tussen partijen is of deze kinderopvanglocatie met betrekking tot de deuren, het hekwerk van de tuin en de aanlooproute veilig is.

Veiligheidseisen
De commissie overweegt als volgt. Hoewel de ondernemer naar aanleiding van de klacht van de consument het op zich heeft genomen om de door de consument gewenste veiligheidsmaatregelen te treffen, was zij hier niet toe verplicht. Als onbetwist is immers komen vast te staan dat de GGD de kinderopvanglocatie bij twee verschillende inspecties heeft goedgekeurd. Deze inspecties hebben plaatsgevonden voordat de ondernemer de door de consument gewenste aanpassingen aan (onder meer) de deurklinken, het hekwerk en de balustrade had verricht. Voorts is niet in geschil dat de ondernemer een risico-inventarisatie heeft gedaan op de locatie. De kinderopvang voldoet dan ook aan de wettelijke veiligheidseisen. De klacht van de consument zal daarom ongegrond worden verklaard en de verzoeken van de consument worden afgewezen.

Klachtengeld
Nu de klacht van de consument ongegrond wordt verklaard, dient het klachtengeld overeenkomstig het reglement van de commissie voor rekening van de consument te komen. De consument heeft het klachtengeld reeds aan de commissie voldaan, zodat daarover niet meer behoeft te worden beslist.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

De commissie:
– verklaart de klacht van de consument ongegrond,
– wijst de verzoeken van de consument af.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Kinderopvang, bestaande uit de heer mr. A.R.O. Mooy, voorzitter, de heer Y. Dragstra, mevrouw mr. M. Stroetenga, leden, in aanwezigheid van mevrouw
mr. R.H.W. Theuns-van Waasdijk, secretaris, op 5 maart 2025.

 

Ster


Tijdens de meivakantie (t/m 2 mei) zijn wij vanaf 13.00 telefonisch niet bereikbaar. Op 5 mei zijn wij vanwege Bevrijdingsdag gesloten. U kunt uiteraard altijd gebruikmaken van het contactformulier.