Consument niet kosten gehele opzegtermijn verschuldigd vanwege aanhoudende administratieve problemen. Ondernemer geen verweer gevoerd.

  • Home >>
  • kinderopvang >>
Klachtenloket Kinderopvang



Commissie: kinderopvang    Categorie: Kostenopzegging overeenkomst    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 231042/246915

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De consument heeft de opvangovereenkomst voor zijn drie kinderen opgezegd en stelt zich op het standpunt dat hij geen opvangkosten over de gehele opzegtermijn van een maand verschuldigd is aangezien de ondernemer tekort is geschoten in de naleving van gemaakte administratieve afspraken. Door de aanhoudende administratieve problemen bij de ondernemer stelt de consument schade te hebben geleden. De ondernemer heeft geen standpunt kenbaar gemaakt. De commissie maakt uit de stukken op dat er met grote regelmaat problemen zijn geweest met de administratie en facturatie bij de ondernemer. Omdat de ondernemer het verzoek van de consument,  om de laatste factuur voor een bedrag van € 208,77 niet in rekening bij de consument te brengen, niet heeft weersproken en bedrag ook niet onredelijk hoog is, wijst de commissie dit verzoek van de consument toe. De klacht van de consument is gegrond.

Volledige uitspraak

Onderwerp van het geschil

De consument heeft de opvangovereenkomst voor zijn drie kinderen opgezegd en stelt zich op het standpunt dat hij geen opvangkosten over de gehele opzegtermijn van een maand verschuldigd is aangezien de ondernemer is tekort geschoten in de naleving van gemaakte administratieve afspraken.

Standpunt van de consument

De drie kinderen van de consument werden in de Buitenschoolse Opvang (BSO) van de ondernemer opgevangen. Vanaf juli 2022 verliep de inning van de opvangkosten uiterst rommelig. De kosten werden te vroeg geïncasseerd waardoor het saldo van de bankrekening van de consument ontoereikend was en de afschrijving niet kon slagen, de automatische incasso werd niet uitgevoerd waardoor de consument meerdere keren handmatig moest betalen en de consument ontving een aanmaning voor opvangkosten die hij wel had voldaan. Van de 28 facturaties zijn er maar 11 goed verlopen. De consument heeft telkens contact moeten zoeken met de ondernemer en betalingen moeten (laten) herstellen. Op 11 september 2023 heeft de consument de opvangovereenkomst voor de drie kinderen per 1 oktober 2023 opgezegd. De consument heeft tot 1 oktober 2023 aan zijn betalingsverplichtingen ten opzichte van de ondernemer voldaan. De ondernemer heeft de consument echter een volledige maand opvangkosten in rekening gebracht en heeft daarbij een opzegtermijn van een maand gehanteerd. De consument stelt zich op het standpunt dat de ondernemer de contractuele opzegtermijn niet kan hanteren nu de ondernemer telkens in gebreke is gebleven met een goede wijze van factureren. Dit heeft de consument telkens veel tijd, irritatie en energie gekost. Aanvankelijk heeft de ondernemer de consument een factuur gestuurd van € 596,52. Later heeft de ondernemer de factuur aangepast en de consument een bedrag van € 208,77 in rekening gebracht. De consument is van mening dat hij dat bedrag niet behoeft te betalen en hij vanaf 1 oktober 2023 geen (opvang)kosten meer aan de ondernemer verschuldigd is. De consument heeft het bedrag van € 208,77 bij de commissie is depot gestort.

De consument is niet in het bezit van de plaatsingsovereenkomsten van de kinderen en heeft die bij de ondernemer opgevraagd maar ondanks herhaald verzoek niet ontvangen. De consument heeft de overeenkomsten dan ook niet in kunnen brengen in de procedure.

Standpunt van de ondernemer

De ondernemer heeft geen verweerschrift ingediend.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

Ondanks herhaald verzoek van de commissie heeft de ondernemer geen verweerschrift of een reactie op de klacht van de consument ingediend. De ondernemer heeft de klacht van de consument dan ook niet ontkend of weersproken.

Uit de door de consument overgelegde emailcorrespondentie leidt de commissie af dat er met grote regelmaat problemen zijn geweest met de administratie en facturatie bij de ondernemer. Oorzaak hiervan zou onder meer gelegen zijn in een overstap naar een andere bank en het verwerken van een nieuw uurtarief. De consument heeft de opvangovereenkomst voor zijn drie kinderen op 11 september 2023 per 1 oktober 2023 opgezegd. Tot 1 oktober 2023 heeft de consument aan zijn betalingsverplichting ten opzichte van de ondernemer voldaan. De ondernemer houdt vast aan een opzegtermijn van een maand en verlangt een aanvullende vergoeding van opvangkosten van € 208,77 van de consument. De consument is van mening dat hij die kosten niet verschuldigd is omdat de ondernemer telkens is tekort geschoten in de naleving van gemaakte administratieve afspraken en de consument door de aanhoudende administratieve problemen bij de ondernemer schade heeft geleden, zo begrijpt de commissie.

Aangezien de ondernemer het verzoek van de consument niet heeft weersproken en het verzoek de commissie niet bovenmatig voorkomt zal zij dit toewijzen. Dit betekent dat de commissie de klacht van de consument gegrond zal verklaren en zal bepalen dat de consument vanaf 1 oktober 2023 geen opvangkosten of andere (administratieve) kosten aan de ondernemer verschuldigd is.

Omdat de klacht gegrond is zal de commissie voorts bepalen dat de ondernemer het klachtengeld aan de consument dient te vergoeden.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

De commissie:

–             verklaart de klacht gegrond en stelt vast dat de consument vanaf 1 oktober 2023 geen opvangkosten of administratieve kosten aan de ondernemer verschuldigd is;

–             bepaalt dat de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van  € 25,00 aan de consument dient te vergoeden ter zake van het klachtengeld.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Kinderopvang, bestaande uit de heer mr. A.R.O. Mooy, voorzitter, de heer mr. A.J. Quant en de heer H. Stel, leden, in aanwezigheid van mevrouw mr. J.C. Quint, secretaris, op 13 mei 2024.