​Vragen en antwoorden

Informatie, advies en bemiddeling voor ouders en organisaties

Meest gestelde vragen en hun antwoorden

Hieronder vindt u de meeste gestelde vragen en antwoorden. Zit uw vraag er niet bij? Neem dan vooral contact met ons op door hier te klikken.


Is een kinderopvang verplicht een jaaropgave te verstrekken?
Gastouderbureaus moeten een jaaropgave verstrekken. Dit is verplicht volgens de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Voor kinderopvangorganisaties die andere vormen ...
Is een oudercommissie verplicht?
Een houder van een kindercentrum of gastouderbureau is verplicht binnen 6 maanden na de registratie om een voor hem elk ...
Is het melden van vermoedens bij Veilig Thuis verplicht?
Kinderopvang organisaties moeten ernstige situaties van kindermishandeling en huiselijk geweld altijd melden bij Veilig Thuis vanaf 1 januari 2019. Dit ...
Is het mogelijk dat mijn kinderen bij mij thuis door verschillende gastouders worden opgevangen?
Ja, dat kan. De gastouders moeten dan wel op verschillende dagen of tijden bij u thuis aan het werk zijn ...
Kan het kwaad om mijn kind naar een niet-geregistreerde kinderopvang te laten gaan?
Dit is een persoonlijke keuze van u als ouder. Bij een niet-geregistreerde kinderopvang vinden er geen controles door de GGD ...
Kan iemand anders voor mij een klacht indienen?
Ja, dat kan, maar de procedure is zo eenvoudig dat u de klacht ook zelf kunt indienen. Als u dit ...
Kan iemand bemiddelen tussen mij en organisatie?
Ja, als u zelf heeft geprobeerd om met uw kinderopvangorganisatie tot een oplossing te komen, maar dit is niet gelukt, ...
Kan ik een klacht melden tegen een individuele gastouder?
Nee, een klacht over een individuele gastouder kunt u alleen melden bij het gastouderbureau waarbij de gastouder is aangesloten. Wel ...
Kan ik ergens informatie vinden over hoe de kinderopvangorganisatie omgaat met de kinderen?
Iedere kinderopvangorganisatie moet een pedagogisch beleidsplan hebben, dat aan ouders kenbaar wordt gemaakt. Soms staat dit op de website, anders ...
Kan ik zelf een klacht bij de GGD melden?
Het kan wel, maar de GGD is geen klachtenloket. Alleen als u een klacht heeft over de veiligheid van de ...

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 0900-1877
(gratis, maandag t/m vrijdag van 09:00-16:00 uur)
Of stuur ons een BERICHT (24/7)

Vragen?!   

Bel ons gratis : 0900-1877
(ma-vrij van 10:00-13:30 uur)
Of stuur een BERICHT (24/7)

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 070-3105310 (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur)

Ik vond het een heel fijn initiatief en vond het erg fijn dat ik snel te woord werd gestaan en geholpen werd. Dat is wel eens anders. Bedankt voor de snelle en prettige hulp!

"Ik vond het een heel fijn initiatief en vond het erg fijn dat ik snel te woord werd gestaan en geholpen werd. Dat is wel eens anders. Bedankt voor de snelle en prettige hulp!"