Opzeggen en annuleren

Wilt u de kinderopvang annuleren of opzeggen, kijkt u dan eerst goed in uw contract of algemene voorwaarden. Voor annuleren bent u bijna altijd kosten verschuldigd. Bij opzegging moet u rekening houden met een opzegtermijn.

De juridische begrippen annuleren en opzeggen worden vaak door elkaar gebruikt. Het verschil tussen annuleren en opzeggen zit erin of de opvang al is aangevangen of nog niet. Bij annuleren is de opvang nog niet daadwerkelijk aangevangen. Bij opzeggen vindt de opvang al plaats.  

opzeggen.png
opzeggen.png

Uitspraak: Minder annuleringskosten bij opzeggen zeven maanden voor aanvang

De ouder annuleert de opvang zeven maanden voor de ingangsdatum van de daadwerkelijk opvang. De ondernemer mag niet de volledige annuleringskosten rekenen.

Kosten van annuleren en opzeggen

Bij annulering en opzegging mag de kinderopvangorganisatie kosten berekenen of een opzegtermijn hanteren.

In het contract of de algemene voorwaarden staat voor beide situaties hoe de kinderopvangorganisatie mag handelen en welke kosten zij dan mag rekenen. Het komt erop neer dat bij annulering (ook maanden van tevoren) annuleringskosten in rekening gebracht mogen worden. Bij een opzegging mag de kinderopvangorganisatie een opzegtermijn hanteren. Deze termijn is een maand en die periode moet de ouder doorbetalen, ook al maakt de ouder geen gebruik meer van de opvang.  

Onredelijke kosten

Als de annuleringskosten of de opzegtermijn onredelijk zijn.

Onder bepaalde omstandigheden kan het hanteren van een opzegtermijn of in rekening brengen van annuleringskosten onredelijk zijn. Dit kan afhangen van de reden voor opzegging of het tijdstip waarop het contract wordt geannuleerd. De basis blijft hetgeen u heeft afgesproken en of de kinderopvangorganisatie u goed heeft geïnformeerd.  

Vindt u dat het onredelijk is dat de kinderopvangorganisatie u aan de gemaakte afspraken houdt, omdat er in uw geval sprake is van bijzondere omstandigheden? Treed dan eerst in overleg met de kinderopvangorganisatie. Komt u er niet uit dan kunt u dit melden bij het Klachtenloket Kinderopvang. 

De Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen heeft een aantal uitspraken over dit onderwerp gedaan.   

Opzegging door de kinderopvangorganisatie

Soms is opvang niet meer mogelijk, omdat de kinderopvangorganisatie een kind (per direct) niet meer toelaat.

Controleer wat in het contract of de algemene voorwaarden is afgesproken over het opzeggen van het contract door de kinderopvangorganisatie. Soms staat hierin dat het alleen mag als een kinderopvangorganisatie een zwaarwegende reden heeft, zoals:

  • onbetaalde rekeningen
  • het lukt een kinderopvangorganisatie niet meer om de afspraken na te komen
  • als u of uw kind een bedreiging vormen voor anderen


Het kan gebeuren dat een kind door een ziekte of een aandoening extra verzorging nodig heeft. Als hierdoor de normale opvang van de andere kinderen bemoeilijkt wordt, kan de kinderopvangorganisatie aangeven het niet meer mogelijk is het kind op te vangen. In dat geval kan de kinderopvangorganisatie het contract verbreken. In de meeste gevallen helpt de kinderopvangorganisatie met zoeken naar een oplossing die voor partijen aanvaardbaar is.

Is deze oplossing in uw ogen echter niet acceptabel, neem dan contact op met het Klachtenloket Kinderopvang.  

Een ouder kan eventueel een klacht indienen bij de Geschillencommissie via een verkorte procedure. De commissie zal dan binnen circa drie weken uitspraak doen. De eisen om in aanmerking te kunnen komen voor een verkorte procedure zijn hoog.

Afloop van uw contract

Lees meer over de automatische afloop van het contract of hoe u kunt opzeggen.

Vaak staat in het contract of in de algemene voorwaarden dat het contract automatisch afloopt zodra uw kind vier (of twaalf) jaar wordt. Kunt u hier niets over vinden? Neem dan contact op met de opvang en maak schriftelijke afspraken over de einddatum van uw contract.

Als uw kind op zijn/haar vierde/twaalfde verjaardag nog niet naar de basisschool/middelbare school gaat, of juist eerder dan dat moment, en u wilt de opvang voortzetten (bijvoorbeeld in de zomervakantie) of eerder stoppen, dan dient u nieuwe afspraken te maken met de kinderopvangorganisatie.  

Heeft u hierover vragen? Neem dan contact op met het Klachtenloket Kinderopvang.

Hoe kunt u opzeggen? 

Voor de manier van opzeggen kunt u het beste het contract met de organisatie raadplegen. Het verdient voorkeur om de opzegging of annulering schriftelijk of per e-mail te doen. Vraag hierbij om een schriftelijke ontvangstbevestiging. Zo weet u zeker dat uw e-mail of brief is ontvangen door de kinderopvangorganisatie. Kijk hier voor een voorbeeldbrief om op te zeggen.  

Heeft u met de kinderopvangorganisatie een verschil van mening, dan kunt u ons bellen of mailen voor advies. Ook kunt u direct uw klacht melden.

 

 

 

Eerdere geschiluitspraken over Opzeggen en annuleren

“Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging als u de kinderopvang opzegt.”
  • LANDELIJK LOKET KLACHTEN EN GESCHILLEN VOOR KINDEROPVANG EN PEUTERSPEELZALEN

  • Disclaimer
  • Privacy
Terug naar boven