Medewerkers aan het woord
Herroepingsrecht


Herroepingsrecht

Werken bij het Klachtenloket Kinderopvang kent vele mooie aspecten. Eén daarvan is het mogen helpen van ouders en ondernemers als zij vragen, klachten of conflicten hebben waar zij samen niet uitkomen. Zeker wanneer dit voor beide partijen tot een passende oplossing leidt. Extra leuk is het als partijen hun tevredenheid aan ons terugkoppelen:

‘’Ik wil u bedanken voor onderstaand advies. Het betreffende kinderdagverblijf heeft nu toch het contract ingetrokken én dankte ons voor de informatie die zijzelf inderdaad niet hadden. Kan je nagaan hoe fantastisch het is dat jullie bestaan! ‘’

Bovenstaande zaak draaide om het annuleren van een overeenkomst die ouders hadden met een kinderdagverblijf. Na de rondleiding ontvingen de ouders per e-mail de overeenkomst en aanvullende voorwaarden die zij vervolgens digitaal ondertekenden. Toen de ouders enige tijd later een kindplaats bij een andere kinderopvang dichterbij huis aangeboden kregen wilden zij het contract met het eerste kinderdagverblijf annuleren. Hierop bracht de kinderopvang een maand annuleringskosten in rekening. Omdat de ouders binnen 14 dagen hadden verzocht de overeenkomst te ontbinden waren zij het niet eens met deze kosten.

Welke wettelijke regels zijn op deze situatie van toepassing?
In dit geval gaat het om een koop op afstand. Hiervan is sprake als een overeenkomst buiten de winkel wordt gesloten (in dit geval de kinderopvang) en ook alle onderhandelingen op afstand hebben plaatsgevonden. Bij een koop op afstand heeft de consument het recht om de overeenkomst binnen 14 dagen kosteloos te ontbinden, zonder opgave van redenen.

Door deze informatie te delen met partijen kon de ondernemer haar werkwijze aanpassen voor de toekomst, en hoefden de ouders geen annuleringskosten meer te betalen.

Informatieplicht
Wat zou er gebeurd zijn als de consument na 3 weken pas had doorgegeven dat ze afzag van de overeenkomst? Dit is afhankelijk van de vraag of de consument door de kinderopvang is geïnformeerd over het herroepingsrecht.

Op grond van de wet moet een ondernemer de consument actief informeren over het herroepingsrecht. Het vermelden van dit recht op de website of de algemene voorwaarden lijkt onvoldoende te zijn. In dat geval, of bij het volledig ontbreken van deze informatie kan de termijn van het herroepingsrecht zelfs verlengd worden in het voordeel van de consument tot maximaal 1 jaar. Logischerwijs kan dit voor de ondernemer dan ook ingrijpende gevolgen hebben.

Meer informatie
Meer informatie over het herroepingsrecht vindt u onder andere op de website van de ACM, het Rijk en in relevante uitspraken van de rechter: 


Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 0900-1877
(gratis, maandag t/m vrijdag van 09:00-16:00 uur)
Of stuur ons een BERICHT (24/7)

Vragen?!   

Bel ons gratis : 0900-1877
(ma-vrij van 10:00-13:30 uur)
Of stuur een BERICHT (24/7)

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 070-3105310 (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur)

"Ik vond het een heel fijn initiatief en vond het erg fijn dat ik snel te woord werd gestaan en geholpen werd. Bedankt voor de snelle en prettige hulp!"

"Ik vond het een heel fijn initiatief en vond het erg fijn dat ik snel te woord werd gestaan en geholpen werd. Bedankt voor de snelle en prettige hulp!"